Je to již sedm let, co ZŠ Na Habru dala zelenou Montessori vzdělávání v Hořicích. Tehdejší prvňáčci „průkopníci“ v letošním školním roce již načínají třetí trojročí coby žáci sedmého ročníku. V prvním a druhém trojročí jsou paralelně dvě třídy.
Prostory budovy svým vybavením odpovídají definici připraveného prostředí:
· prostory třídy jsou světlé a prostorné, nábytek je uspořádán tak, aby vznikla oddělení jak pro samostatnou, tak skupinovou práci, pro setkávání i relaxaci
· učební pomůcky a materiály jsou uspořádané v otevřených policích, což umožňuje svobodný výběr aktivity
· třídy jsou vybaveny počítači s připojením k internetu
· nezvoní nám, můžeme tedy nerušeně pracovat a soustředit se podle potřeby
· žáci mají k dispozici i prostory pro trénování praktických dovedností – plně vybavenou kuchyňku, dílnu, výtvarnou místnost či čítárny
1.TROJROČÍ (1. – 3. ročník)
V prvním trojročí máme dohromady 43 žáků rozdělených do 1. M a 1. O. Každá třída má 1., 2. a 3. ročníky. Kmenovou průvodkyní v 1. M je Mgr. Marcela Hornová s asistentkou Terezou Černou. V 1. O je kmenovou průvodkyní Mgr. Klára Morávková s asistentkou Martinou Borůvkovou a český jazyk je vyučovaný Mgr. Simonou Červenou. Dále sem dochází vyučovat anglický jazyk Mgr. Lucie Valešová.
Práce v prvním trojročí navazuje na práci dětí ve školičce. Děti se učí pracovat na nových pomůckách. Vše mají názorné. Rozvíjíme v dětech jejich senzitivní období. Poprvé se setkávají s pěti Velkými příběhy a objevují svět kolem nás. Výuka postupuje od největšího a nejvzdálenějšího po nejmenší detail. Součástí prvního trojročí je také plavecký výcvik, kterého se účastní každé dítě.
2.TROJROČÍ (4. – 6.ročník)
Druhé trojročí je tvořeno jako navazující třída, do které přijdou žáci 4. ročníku. Nyní máme ve druhém trojročí 2 třídy – ve 2.M je třídní učitelkou Mgr. Lucie Matějková, ve 2.O je třídní učitelka Mgr. Zdena Veselá. Do tohoto trojročí chodí dohromady 34 žáků. V každé třídě máme žáky 4., 5. a 6. ročníku. Do druhého trojročí již dochází odborní pedagogové ze ZŠ Na Habru – přírodopis a zeměpis Mgr. Iva Skalská, matematika – Mgr. Yvona Molnárová, dějepis Mgr. Denisa Kvapilová. Třídy druhého trojročí se nachází v 1. patře budovy školy.
Ve druhém trojročí jezdí každý rok žáci na lyžařský výcvik, kde se učí lyžovat i běžkovat. Vzhledem k tomu, že každý rok do skupiny přichází noví žáci, odjíždí trojročí na adaptační kurz vždy začátkem školního roku.
3. TROJROČÍ (7. – 9. ročník)
Ve školním roce 2024/2025 nám otevřeli dveře třetího trojročí žáci 7. ročníku. Průvodkyní je Mgr. Denisa Lipavská. Ve třetím trojročí se žáci zaměřují na hlubší pochopení reálného světa a získávání praktických dovedností. Cílem je podpora nezávislosti a příprava na dospělý život. Klíčovými rysy jsou:
Praktické dovednosti a práce: Žáci se zapojují do projektů, které simulují skutečné pracovní prostředí, například farmy, dílny nebo podnikatelské aktivity.
Studium mimo školu: Časté výlety a exkurze rozšiřují jejich porozumění světu, povzbuzují samostatnost a vnímání společenských souvislostí.
Interdisciplinární učení: Učební plán propojuje vědy, matematiku, historii a další předměty, aby žáci chápali, jak svět funguje v souvislostech.
Společenské dovednosti: Důraz je kladen na týmovou spolupráci, komunikaci a řešení konfliktů.
Seberozvoj a osobní odpovědnost: Žáci se učí samostatně plánovat svůj čas, pracovat na projektech a sledovat své pokroky.
Tento přístup podporuje kritické myšlení, praktické uplatnění znalostí a přípravu na budoucí povolání.