Přeskočit na obsah

Práce s Montessori pomůckami v prvním trojročí

Jedním ze základních principů Montessori vzdělávání je připravené prostředí, ve kterém průvodkyně trpělivě učí děti, jak pracovat s tichem a klidem, jak si vybrat vhodnou práci a také jak ji zdárně dokončit. Vytrvale je vedou k šetrnému používání koberečků, na kterých si rozkládají potřebné pomůcky. 

Některým dětem při vyslovení výrazu násobilka, číselné řády či písemné sčítání a odčítání pod sebou naskočí v očích obavy, zda to vše zvládnou správně pochopit. A právě proto je průvodkyně seznamují s cíleně vytvořenými pomůckami, které tyto pochyby naprosto rozptýlí. Již od 1. třídy děti používají barevné korálkové schody a seznamují se s barevným kódováním řádů. K velmi oblíbeným patří zlatý perlový materiál, který slouží k vytvoření představy o větších číslech, dále známková a bankovní hra pro veškeré početní operace, velké počitadlo s řády do milionu nebo multiplikační tabule. I když mají tyto pomůcky nejširší zastoupení při výuce matematiky, při výuce češtiny se dětem příjemně pracuje třeba s pohyblivou abecedou a v kosmické výuce si děti vyposlechnou plno poučných příběhů doplněných o modely a obrázkový materiál.