Jedním ze základních principů Montessori pedagogiky je učení v souvislostech – od celku k detailu. V praxi to vypadá například tak, že dětem na 1.stupni postupně vyprávíme tzv. “ Velké příběhy”. Tyto všezahrnující příběhy poutavým způsobem ukazují na vzájemnou propojenost a souvislost věcí a dějů kolem nás.
- O vzniku vesmíru a Země, o základních zákonitostech neživé přírody
- O vzniku a vývoji života na Zemi
- O člověku a jeho darech (o mysli, o rukách, o srdci)
- O komunikaci pomocí znaků (abeceda)
- O Matematice a vývoji čísel.
Děti tyto příběhy milují. Vzbuzují v nich velkou představivost, touhu proniknout do příběhů hlouběji, poznávat zákonitosti a pátrat po příčinách. Postupně se tak podle svého zájmu mohou dopracovat od základního příběhu k nejrůznějším dalším oborům a studovat věci v opravdových detailech.
Tentokrát se děti z prvního trojročí (1.-3. třída) ponořily do tajů příběhu “O člověku a jeho darech”. Vytvořily si skupinky a mohly si vybrat „své“ téma. Na výběr měly hned z několika možností: mozek a nervy, obranný systém, kostra, smysly, dýchání, srdce a oběh. Většina z nich pracovala s encyklopediemi a získala tak ohromné množství informací. Vytvořily krásné nástěnné obrazy s popisky a nákresy. Cílem této práce byla práce s informací, spolupráce, řešení problémů, vyhodnocování.